SEKOLAH KEBANGSAAN ST JOSEPH(M) PAPAR

27 April 2013

Pertandingan pidato dan bercerita tahap 2

Pertandingan Pidato Tahap 2 dan Bercerita Tahap 1
Anjuran Panitia Bahasa Melayu
Dewan Terbuka SK St Joseph





20 April 2013

Pertandingan Koir Peringkat Daerah Papar

Pertandingan diadakan di Dewan Jubli Perak SMK Majakir

Perasmian oleh Encik Halim Abd Rahman (wakil PPD Papar)

Cik Gerturude Jock Pengetua Cemerlang SMK St Joseph (Pengerusi Penganjur)
Hakim Pertandingan Puan Luk Siew Moi, YM Raja Iza Akhmar
dan Puan Norliza Mohd Amin

Johan Sekolah Menengah - SMK St Joseph

Naib Johan - Kumpulan Koir SMK Majakir

Johan Sekolah Rendah - SK St Joseph Papar

Naib Johan - SK Kayau Papar

SK Pantai Manis Papar

Tempat Ketiga - SK Benoni Papar
Hana Khalilah Mohd Adzmie - Konduktor Terbaik

11 April 2013

Pendaftaran Murid Tahun 1


Sila bawa bersama dokumen dan salinan yang lengkappada waktu pejabat.

10 April 2013

Pengenalan RIMUP



Latar Belakang
   Kementerian Pelajar Malaysia telah melancarkan Program Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan ( RIMUP) sejak tahun 1986. Program ini pada awalnya hanya dilaksanakan di peringkat sekolah rendah.
   Kementerian Pelajaran Malaysia memandang berat pentingnya dijalin hubungan yang rapat antara murid pelbagai kaum di sekolah supaya wujud kesefahaman dan perpaduan antara mereka..Dengan adanya persefahaman dan berbaik sangka maka akan timbul suasana hormat-menghormati terhadap agama, budaya dan adat resam sesuatu kaum oleh kaum yang lain.
  Kementerian Pelajaran Malaysia menyediakan peluang kepada pelbagai kaum untuk bergaul mesra secara sedar dan terancang.Proses perpaduan ini dapat dipupuk dan dibina agar semangat tersebut dapat diamalkan dalam masyarakat. Semua aktiviti dirancang untuk mewujudkan integrasi dan perpaduan antara murid pelbagai kaum oleh semua pihak yang terlibat.
  Kementerian Pelajaran Malaysia berpendapat bahawa usaha yang gigih hendaklah dijana semula kea rah merealisasikan hasrat kerajaan untuk menjadikan rakyat Malaysia hidup bersatu padu dan harmoni.
Konsep 
   RIMUP ialah satu program yang menggalakkan penglibatan masyarakat setempat, para guru dan kerjasama murid-murid dalam kegiatan –kegiatan khas serta penggunaan bersama kemudahan, peralatan, penggemblengan tenaga dan kepakaran.
Matlamat
    Matlamat RIMUP adalah untuk melahirkan generasi Malaysia yang berilmu pengetahuan, memiliki jiwa dan peribadi yang unggul, bersemangat muhibah dan mampu menghadapi cabaran secara kolektif dan bersepadu.

Objektif Rancangan
RIMUP menggariskan empat objektif utama iaitu :-

  1. Menggalakkan penyertaan masyarakat setempat, para guru dan murid serta warga sekolah dari peringkat sekolah rendah hingga menengah dalam kegiatan-kegiatan khas secara bersama.
  2. Mewujudkan sikap kerjasama, tolong –menolong dan mewujudkan susasana muhibah secara sedar dan terancang.
  3. Melahirkan persefahaman dan toleransi antara murid pelbagai kaum di sekolah. 
  4. Berkongsi kemudahan , peralatan , tenaga dan kepakaran untuk menjayakan kegiatan-kegiatan khas secara bersama-sama

Kegiatan Khas
Program RIMUP dilaksanakan melalui kegiatan khas seperti yang berikut:

  1. Kecemerlangan Akedemik
  2. Sukan dan Permainan
  3. Perayaan dan Perhimpunan
  4. Perkhemahan dan Lawatan
  5. Khidmat Masyarakat.

05 April 2013

Membaca Berita

Minggu Pusat Sumber Sekolah
05 April 2013 - Pertandingan membaca cerita dan petikan Tahap II





03 April 2013

Bengkel Pusat Sumber Sekolah

02 April 2013 - Bengkel Pengelasan Bahan Cetak dan Bahan Bukan Cetak
Tempat Dewan Terbukan Sekolah Kebangsaan St Joseph Papar
Penyampaian oleh Puan Zuriati Ajamain
Puan Zuriati Ajamain-GuruPSS SMK St Joseph Papar




Bengkel Kepimpinan Pengawas dan Ketua Kelas

02 April 2013 - Dewan Terbuka SK ST Joseph Papar
Penyampaian oleh Encik Halim Abdul Rahman, Penyelia Unit Kaunseling Pejabat Pelajaran Papar





01 April 2013

Penulisan : Latihan Bahagian A


PANDUAN MENJAWAB

LANGKAH 1

1. Lihat gambar dengan teliti.
2. Fikirkan lima kata tanya (siapa/ mana/ apa/ mengapa/ bagaimana)
2.1        siapa berkaitan dengan orang yang ada
2.2       mana berkaitan dengan tempat
2.3       apa   berkaitan dengan aktiviti yang berlaku
2.4       mengapa berkaitan dengan sebab/ penyebab sesuatu
2.5       bagaimana berkaitan dengan cara berlaku sesuatu


LANGKAH 2

Catatkan aktiviti-aktiviti atau perkara-perkara yang terdapat dalam gambar (kata kerja).


LANGKAH 3


Bina lima ayat yang lengkap berdasarkan aktiviti-aktiviti/
situasi/ keadaan tersebut.


LANGKAH 4

Baca semula ayat-ayat tersebut. Betulkan semua kesalahan tatabahasa, terutama dari segi penggunaan kata, struktur ayat, penggunaan imbuhan, tanda bacaan dan ejaan.

Kata Makna


Kata
Takrif
Sumber
pagut
; memagut mengenakan paruh atau mulut pd sesuatu dgn cepat; mematuk dgn paruh (bkn ayam dll); menggigit (bkn ular); mencatuk: Burung kakaktua itu terus ~ mata anak raja itu sehingga buta. pagutan hasil memagut; patukan.
Kamus Pelajar Edisi Kedua
pagut II
Mn; berpagut; ~ lutut berpeluk (berdakap) lutut, tidak membuat kerja apa­-apa; memagut 1. memeluk, mendakap: dia menangis tersedu-sedu sambil ~ bantal gulingnya; 2. ki mengelubungi, menyelubungi: kesepian terus juga ~ ; di kala senja ~ bumi; pagutan pelukan, dakapan: lama sekali kepala yg mongel itu dlm ~nya; sepemagutan sepemeluk.
Kamus Dewan Edisi Empat
pagut I
; memagut mematuk (ular, burung, dll), mencatuk; pagutan hasil memagut, patukan.
Kamus Dewan Edisi Empat
pagut; memagut
mengenakan paruh atau mulut pd sesuatu dgn cepat; mematuk dgn paruh (bkn ayam dll); menggigit (bkn ular); mencatuk: Burung kakaktua itu terus ~ mata anak raja itu sehingga buta. pagutan hasil memagut; patukan.
Kamus Pelajar



Kata
Takrif
Sumber
lahap
1. suka makan banyak-banyak (dan tidak pula cerewet tentang makan), gelojoh, rakus: dia terlalu ~; 2. gelojoh (bkn makan), banyak­-banyak (apabila makan): dimakannya nasi yg di atas meja itu dgn ~; melahap bk makan dgn gelojoh, makan banyak-banyak; pelahap 1. orang yg makan banyak-banyak (dgn gelojoh): ~ benar budak itu; 2. ki tamak, serakah.
Kamus Dewan Edisi Empat
lahap
melahap makan dgn gelojoh; makan banyak-banyak.
Kamus Pelajar
lahap
suka makan banyak-banyak dgn tidak memilih; buruk makan; gelojoh: Dimakannya nasi itu dgn ~.
Kamus Pelajar



Kata
Takrif
Sumber
lahap
1. suka makan banyak-banyak (dan tidak pula cerewet tentang makan), gelojoh, rakus: dia terlalu ~; 2. gelojoh (bkn makan), banyak­-banyak (apabila makan): dimakannya nasi yg di atas meja itu dgn ~; melahap bk makan dgn gelojoh, makan banyak-banyak; pelahap 1. orang yg makan banyak-banyak (dgn gelojoh): ~ benar budak itu; 2. ki tamak, serakah.
Kamus Dewan Edisi Empat
lahap
melahap makan dgn gelojoh; makan banyak-banyak.
Kamus Pelajar
lahap
suka makan banyak-banyak dgn tidak memilih; buruk makan; gelojoh: Dimakannya nasi itu dgn ~.
Kamus Pelajar



Kata
Takrif
Sumber
kusam
tidak bercahaya atau tidak berkilat (ttg permata dsb); tidak berseri (ttg muka); buram; suram.
Kamus Pelajar Edisi Kedua
kusam
pudar (tidak berkilat atau bercahaya), tidak berseri-seri (muka), suram, muram: semua bintang itu ~ dan kumal; perempuan muda itu pun tersenyum dan warna mukanya yg ~ itu jadi berseri-seri pula; pucat ~ pucat lesi, sangat pucat; kekusaman keadaan (rupa dsb) yg tidak cerah (berseri-seri dsb), kepudaran, kesuram­an: cat yg dulu bercahaya kini penuh ~.
Kamus Dewan Edisi Empat



Kata
Takrif
Sumber
kumal
tidak licin; renyuk dan kotor (bkn kain, kertas dll); berkerumuk.
Kamus Pelajar Edisi Kedua
kumal
renyuk dan kotor (bkn pakaian dll yg sudah lama dipakai), lusuh, berkerumuk (bkn kertas dll): seluar yg ~ dan koyak-koyak sudah kehilangan warna asal; diselubungi dirinya dgn kain selimut yg sudah berkumal; mengumalkan merenyukkan; ®gumal.
Kamus Dewan Edisi Empat